-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36477 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

آيا شيعه منكر ختم نبوت است ؟
يـكي از اركان اعتقادي پيروان اديان الهي اعتقاد به نبوت است (1) كه بشر ازبدو خلقت همواره از اين نعمت بهره مند بوده است , تا اينكه پيامبر گرامي اسلام (ص )به عنوان آخرين سفير و فرستاده الـهي مامور ابلاغ پيام آسماني قرآن گرديد و دين اسلام را به عنوان جامع ترين و كامل ترين برنامه هـدايـت و تـامين كننده سعادت بشردر تمام اعصار و دورانها به ارمغان آورد. و هركس با اقرار به وحـدانـيت خداوندسبحان و رسالت آن حضرت , پيرو دين و شريعت او شمرده مي شود و به فتواي هـمـه فـرق اسـلامـي مسلمان محسوب مي گردد.(2) اقرار به رسالت نبي مكرم اسلام (ص ) عين اعـتـراف بـه خـاتـمـيـت رسـالـت آن حضرت مي باشد, زيرا اقرار و اعتراف به نبوت پيامبر عظيم الشان اسلام (ص ) به معناي پذيرفتن آيين و شريعتي است كه از جانب خداوند به وسيله آن حضرت وارد شـده اسـت و يـكـي از مـسـلـمـات شـريعت اسلام اعتقاد و التزام به خاتميت رسالت پيامبر گرامي (ص ) است كه قرآن آن را به صراحت و پيامبر گرامي اسلام را به عنوان خاتم الانبيا معرفي كـرده اسـت : ((مـا كـان ابـا احـد من رجالكم و لكن رسول اللّه و خاتم النبيين و كان اللّه بكل شي عـلـيما))(3)پس هر كس دين اسلام را پذيرفته , خاتميت نبوت و مسدود شدن باب رسالت را نيز مـعـتـقـدگـشـتـه اسـت , زيرا اعتقاد به اسلام مستلزم پذيرش ختم نبوت است , و بدون پذيرش خـتم نبوت , اسلام محقق نخواهد شد.بنابراين , شيعه با اقرار و اعتقاد و التزام به شهادتين مسلمان بـودن خـود رااثـبـات مـي كـنـد و پـيامبر گرامي اسلام (ص ) را به عنوان خاتم الانبيا, دين او را خـاتـم الاديـان و كتابش را نيز ناسخ همه كتب آسماني مي داند و مانند ساير مسلمانان خودرا پيرو آيـين و شريعت جهاني اسلام و مكلف به انجام فرائض آن دين مي داند و به مسلماني خويش افتخار مـي نمايد. البته نه تنها شيعه خود را مسلمان مي داند, بلكه ساير فرق اسلامي نيز شيعه را مسلمان دانـسـتـه و پـيـروي و عمل بر طبق فتواي فقهاي شيعه را جايز دانسته اند و شيخ محمود شلتوت رئيس دانشگاه الازهر فتوا داد كه اگرچنانچه پيروان يكي از مذاهب اربعه اهل سنت , شيعه شده و به فقه شيعه عمل نمايند, عمل آنها مجزي است و همانند آن است كه مالكي از فقه حنفي متابعت نـمـايدو يا بالعكس .(4)يكي از اعتقادات شيعه آن است كه براي اجراي دستورات اسلام در جامعه پـس ازپـيامبر(ص ) نياز به رهبري است كه بايد به وسيله شخص پيامبر(ص ) به مردم معرفي شده بـاشـد. در ايـنـجـا بـه پاره اي از سخنان گهربار پيامبر گرامي اسلام كه علي (ع ) راامام , رهبر و جـانـشـين پس از خود معرفي مي كند, اشاره مي كنيم :پيامبر گرامي اسلام در حديثي خطاب به عـلـي بـن ابـيـطالب (ع ) مي فرمايد: ((انت مني بمنزله هارون من موسي الا انه لا نبي بعدي , (5) جـايـگـاه تـو يا علي نسبت به من مانند جايگاه هارون نسبت به موسي است , يعني همان گونه كه هـارون وصي و جانشين حضرت موسي بود, تو نيز جانشين من هستي , با اين تفاوت كه پس از من پيامبري نخواهد آمد)).نيز در جريان غدير خم كه پيامبر(ص ) علي (ع ) را به عنوان جانشين خويش مـعرفي نمود, فرمودند: ((الا فليبلغ شاهدكم غائبكم لا نبي بعدي ))(6) پيامبر پس از آنكه حضرت علي (ع ) را درحضور مردم به جانشيني منصوب كرد, فرمودند كه شاهدان به غايبان ابلاغ كنند كه پس از من پيامبري نخواهد آمد. پيامبر(ص ) درحالي كه جانشين خود رامعرفي نمود, ختم نبوت را نـيـز گـوشـزد كرده , تا كسي تصور نكند كه باب نبوت همچنان باز است .شيعه همچنان كه صدر جـمـلـه را مـعـتقد است , به مفاد ذيل جمله نيز كه ختم نبوت است , معتقد است و پيامبر را خاتم پـيـامـبران الهي مي داند و علماي شيعه همواره بر ختم نبوت تاكيد داشته و در كتب خويش ختم نـبـوت را يـكـي از ضروريات دين اسلام شمرده و منكر ختم نبوت را كافر دانسته اند و بسياري از عـلـماي درباره ختم نبوت كتاب مستقل نوشته اند.امام صادق (ع ) مي فرمايد: ((ان اللّه ختم نبيكم الـنـبيين فلا نبي بعده ابدا و ختم بكتابكم الكتب فلا كتاب بعده ابدا,(7) خداوند سبحان به وسيله نـبـي شـمـا پـيـامبراسلام سلسله نبوت را ختم نمود و تا ابد پيامبري بعد از آن حضرت نمي آيد و بـه وسـيـلـه كتاب شما, يعني قرآن مجيد باب نزول كتاب آسماني را نيز بست و پس از قرآن تا ابد, كـتاب وحياني نخواهد آمد.نتيجه آنكه : امامان معصوم (ع ) همواره بر ختم نبوت تاكيد داشته اند و عـلـمـاي شـيعه نيز به پيروي از آنان مبلغ ختم نبوت بوده و منكر آن را كافر دانسته اند.همچنين اعـتقادات شيعه مورد احترام ساير مسلمانان بوده , تا جايي كه علماي اهل سنت شيعه شدن و عمل به فتواي علماي شيعه را جايز دانسته اند.

پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- طـبـاطـبـائي محمد حسين , الميزان , 2/142.2- طباطبائي محمد حسين , الميزان , 1/302.3- احـزاب /40.4- مـجـلـه رساله الاسلام , شماره 11, ص 228.5- ابن هشام , السيره النبويه , 2/519 و 520.6- طبرسي , احتجاج , ج 1, ص 71 الي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.